This is an example of a HTML caption with a link.
›› Home ›› Nieuws ›› Persmededelingen
Laurence Libert en Marnic De Meulemeester (Open Vld) dienen voorstel van decreet in om de werklast voor lokale besturen te verminderen

Persmededelingen

Laurence Libert en Marnic De Meulemeester (Open Vld) dienen voorstel van decreet in om de werklast voor lokale besturen te verminderen

Vandaag hebben Vlaams Volksvertegenwoordigers Laurence Libert en Marnic De Meulemeester (Open Vld) samen met collega’s van de Vlaamse meerderheidsfracties een voorstel van decreet ingediend dat tot doel heeft de planlast voor gemeenten, OCMW’s en provincies te verminderen.

Op dit ogenblik is er een veelheid aan plannen die de lokale besturen moeten opmaken: het jeugdwerkbeleidsplan, het buitenschoolse kinderopvangplan, het OCMW-meerjarenplan, het sportpromotieplan, het ruimtelijk structuurplan, het mobiliteitsplan, het milieubeleidsplan, het gemeentelijk natuurontwikkelingsplan, het geluidsactieplan, het museumbeleidsplan, …

“Het grote probleem dat zich stelt, is dat er geen overeenstemming is tussen al deze plannen: er zijn verschillende tijdstippen van indiening, er zijn andere looptijden, inhoudelijk andere structuren, enz. Deze zgn. planlasten zijn voor de lokale en provinciale besturen dan ook erg tijdrovend en arbeidsintensief en wekken de nodige wrevel op. Kortom, er is nood aan uniformisering. Vandaar dit voorstel van decreet dat een belangrijke stap in die richting wil zetten”, aldus Marnic De Meulemeester.

De grote principes van het decreet zijn:

  • de planverplichtingen zullen voortaan de beleidscyclus van de lokale overheid volgen, m.n. 6 jaar;
  • verschillende plannen zullen voortaan samen kunnen ingediend worden: het sportbeleidsplan, cultuurbeleidsplan, jeugdbeleidsplan, … zullen als een geïntegreerd vrijetijdsplan kunnen ingediend worden;
  • er wordt een plafond inzake planlasten opgenomen, ten einde de plan- en administratieve lasten van de lokale besturen te beperken.

“Door dit voorstel van decreet zullen de lokale besturen een geïntegreerde planmatige werkwijze kunnen hanteren die een visie ontwikkelt op lange termijn. De voorgestelde uniformisering van de verschillende planprocedures zal voor gemeenten een groot verschil kunnen maken: dit zal zorgen voor een vermindering van de werklast en planlast en voor meer gestroomlijnde en op elkaar afgestemde procedures voor steden, gemeenten en OCMW’s. Met andere woorden, de lokale overheden zullen op een meer efficiënte en effectieve manier kunnen besturen”, besluit Laurence Libert.

Bijlage:

Ter illustratie: de titels van de 36 (federale en Vlaamse) plannen waarmee lokale besturen worden geconfronteerd:

  1. Algemeen beleidsprogramma
  2. Beleidsovereenkomst Stedenfonds
  3. Beleidsplan bibliotheken en Culturele Centra
  4. Bestrijdingsmiddelenreductieprogramma
  5. Bewegwijzering signalisatieplan
  6. Convenants Gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking
  7. Cultuurbeleidsplan
  8. Deelbekkenbeheersplan
  9. DuLo-waterplan
  10. Erediensten
  11. Erosiebestrijdingsplan
  12. Gelijkekansenplan
  13. Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan
  14. Gemeentelijke Internationale Samenwerking (federaal)
  15. Gemeentelijke Woonbehoeftestudie
  16. Grootstedenbeleid (Federaal)
  17. Jaarlijks actieplan sport
  18. Jeugdwerkbeleidsplan
  19. Legionellabeheersplan
  20. Lokaal beleidsplan buitenschoolse kinderopvang
  21. Lokaal sociaal beleidsplan
  22. Meerjarenplan OCMW
  23. Meerjarig financieel beleidsplan
  24. Milieubeleidsplan en Milieuprogramma
  25. Minderhedenbeleidsplan
  26. Mobiliteitsplan
  27. Ouderenbeleidsplan
  28. Personeelsbehoefteplan (Personeelsformatie)
  29. Persoonsgericht beleid (sociaal, cultureel, …)
  30. Plan voor de ontvangst en verwerking van scheepsafval
  31. Schoolvervoerplan
  32. Strategisch actieplan ontwikkelingssamenwerking
  33. Strategisch meerjarenplan
  34. Verkeersveiligheidsovereenkomst
  35. Zonaal Veiligheidsplan (lokale politiezone)
  36. Zorgstrategisch plan

Gepubliceerd op: 12-06-2008


Terug naar overzicht