Toespraken
Voorstelling Manager Magazine
Geachte genodigden Van harte welkom in ons laatgotisch stadhuis voor de presentatie van het nieuwe Manager Magazine. Ik ben als burgemeester verheugd dat Oudenaarde daarvoor uitgekozen is. Oudenaarde is steeds een belangrijk economisch centrum geweest, vroeger vooral op textiel gericht. Tijden veranderen en onze economie is mee geëvolueerd, vandaag tellen wij een aantal hoogtechnologische bedrijven die zich vestigden op de industrie – en ambachtszones in onze stad. De economie vormt de ruggengraat van de stad. Oudenaarde heeft een strategisch gunstige ligging waardoor wij een goede ontsluiting kunnen garanderen. Er zijn kwalitatieve technische scholen aanwezig die ervoor zorgen dat bedrijven goed geschoold personeel vinden. Zo kunnen onze inwoners in eigen streek aan het werk. Vandaag is Oudenaarde een bloeiende hedendaagse stad met een centrumfunctie op vlak van economie, tewerkstelling, cultuur en toerisme, sportaccommodatie, onderwijs en gezondheidszorg. De economie vormt de ruggengraat van de stad. Onmiddellijk na de eerste fusiebeweging in 1965 werd door de toenmalige beleidsploeg prioritair werk gemaakt van de uitbouw van een industriezone langs de N60. Ze werd ontwikkeld in 1967 en was volledig ingenomen in 1985. Na baanbreker Solvay (nu Alkor Draka) volgden onder andere koffergigant Samsonite, Domo,en het hoogtechnologisch bedrijf ON Semiconducter. Samen met textielreus Santens zorgen deze bedrijven voor een hoge tewerkstelling. Later werden ook ambachtelijke zones ontwikkeld langs de Berchemweg – Meersbloem, Hoge Bunders en recent ontwikkelde Oudenaarde een nieuwe industriezone Coupure met een oppervlakte van 45 ha. Momenteel wordt daar volop gebouwd en enkele bedrijven oefenen er al hun activiteit uit. Oudenaarde is een zeer actieve stad op ondernemersvlak. Méér dan 2.200 ondernemers hebben hier een vestiging. Alle bedrijven in Oudenaarde stellen samen meer dan 14.200 mensen te werk. Dat Oudenaarde een stad is waar het goed is om te leven, bewijst het inwonersaantal dat jaar na jaar stijgt, op 1 januari 2008 telden wij 29.017 inwoners. Niet alleen onze inwoners appreciëren Oudenaarde, ook op toeristisch vlak scoren wij zeer goed. Toppers zijn het stadhuis met de zilverkamer en het Centrum Ronde Van Vlaanderen dat ook jaarlijks op heel wat wielerliefhebbers kan rekenen. Dit jaar hebben wij de herdenking van de “Slag bij Oudenaarde in 1708” uitgebreid gevierd met een historisch spektakel, meerdere tentoonstellingen, waaronder één hier in het stadhuis, nog steeds te bezoeken. Oudenaarde is ook sinds jaar en dag een gekende winkelstad, met enkele winkelkernen in de deelgemeenten. De ruimtelijke structuur van de middenstand in Oudenaarde is gekoppeld aan de grote ruimtelijke spreiding van de bevolking in en rond Oudenaarde. Deze structuur wordt gekenmerkt door een spreiding van de handelszaken. Enerzijds is er de historische winkelkern en anderzijds zijn er in verschillende deelgemeenten kleinere handelskernen. We hebben meer dan 300 speciaalzaken in Oudenaarde. Het stadsbestuur wil de administratieve omgang met de ondernemers en de dienstverlening aan de ondernemers vereenvoudigen en optimaliseren. We integreren binnen de administratie een dienst economie die zal instaan voor een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening naar alle ondernemers. Deze dienst heeft een coördinerende en adviesverlenende functie op lokaal niveau. Deze dienst zal functioneren als eerste - lijn aanspreekpunt en zal zorgen voor een correcte opvolging van de dossiers. Er is bij de ondernemingen een duidelijke behoefte aan overleg en communicatie met het stadsbestuur. Bedrijven willen duidelijkheid over het gevoerde beleid en over bepaalde projecten en willen hierover vanuit hun expertise en belangen meespreken. Een forum economie lijkt ons hiervoor het meest geëigende orgaan. We zijn volop bezig dit forum op te richten en hopen dit najaar nog effectief van start te gaan. Dit forum zal representatief zijn voor alle economisch actoren in onze stad. Daarnaast willen we werk maken van een gerichte communicatie en informatie over het beleid, de dienstverlening en de algemene werking van de stad Tenslotte wil ik nog enige aandacht besteden aan mobiliteit gezien in het magazine een dossier “transport” staat. In de media komt het goederenvervoer over de weg vaak negatief in het licht, bij ongevallen en files. Maar transport van goederen is een onmisbare schakel in de economie. De verwachte toename van het aantal vrachtwagens zal het negatieve imago inzake veiligheid van deze sector geen goed doen. Maar er zijn momenteel weinig functionele alternatieven voor het wegvervoer. De Schelde loopt dwars door onze stad, voor de Oudenaardse bedrijven kan in de toekomst vervoer over water een oplossing geven. Dit kan enkel als er dan ook een locatie is waar containers kunnen gelost en verhandeld worden. Deze opportuniteit moeten we zeker verder onderzoeken. Ook over goederenvervoer over de weg moet de overheid nadenken. De bestaande infrastructuur kan misschien geoptimaliseerd worden, zodat deze sector de uitdagingen van morgen aankan. Ik ben er zeker van dat iedereen die hier aanwezig is over deze verschillende thema’s een mening heeft en ik hoop dat we straks tijdens de receptie informeel verder zullen kunnen praten en overleggen. Dank u |
||
Gepubliceerd op: 11-09-2008 |
||
|
||